torsdag 16 augusti 2012

Höstens dörrkrans.


 I går så tog jag med mig hundarna ut i skogen på en riktigt misslyckat svamprunda. Hundarna var glada, solen lös härligt men min svampkorg förblev tom. Jag har helt enkelt inte lyckats ställa in min svampkompass denna höst. Jag vet ju att det finns svamp i skogarna, de satt i TV soffan en morgon, ja inte svampen då *ler* utan experterna och talade om hur gott om svamp det är i år, speciellt gula kantareller. Våra kantareller verkar ha missat den infon, för de lyser med sin frånvaro.

För ett par dar sen så tog jag fram den sista påsen svamp ur frysen, svart trumpetsvamp som blev till en härlig sås. Men nu är det tomt. Nu är det tänkt att det ska fyllas på igen inför kommande behov *muttrar* Jag träffade på jägarna här runt vår stuga och vi pratades lite, om hundar (alltid ett kärt ämne) om älgjakten och med en blick på min korg, om svamp. Jag var uppgiven men de pekade yvigt åt det håll de själv plockat en massa svamp.


I går var jag åt det hållet i skogen som det yvigt pekades åt, inte fann jag någon svamp inte : ( Min svamp radar är helt kaputt! Det blev till att sätta sig på en sten och sura och binda sig en krans av mossa. Plocka små mini vinteräpplen med sig hem att använda som dekoration. Jag vägrar gå tomhänt ur skogen : )

Nu hänger kransen på dörren med sina söta små äpplen.

Trevlig kväll på er : )

*******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar