fredag 17 augusti 2012

Mjölksyrebakterier, nyttigt och gott.

Att ta vara på naturliga bakterier, bakterier som gör gott i kroppen och som gör maten hållbar, konserverad har jag experimenterat med i några år nu. Det mesta som går att äta går att konservera och förbättra med mjölksyrebakterier. Nu pratar vi bra råvaror utan tillsatser och sen ska de vara producerade så naturligt som möjligt för att man ska få bästa resultat. Det finns många olika former av mjölksyrabakterier. Några klassificeras som probiotika på grund av den goda effekt de har på vår hälsa Probiotika har visat sig bota MS sjuka möss och de gör underverk med oroliga magar. Mjölksyrebakterier finns naturligt i vår tarmflora och de är nyttiga för matsmältningen. Mjölksyrabakterier har använts i syrade mjölkprodukter i årtionden just för att medverka till att tarmfloran kommer i balans. Tyvärr är det också så vår hygienfrenesi gör att dessa bakterier inte trivs i vår alltför rena värld.

Naturlig jäsning


Tack vare den C-vitaminrika syrade surkålen överlevde sjömän månader och år till havs. Tidigare dog de av skörbjugg. Så kallad spontan mjölksyrejäsning var självklar kunskap förr. Genom att låta grönsaker jäsa i en naturlig process gynnas en viss typ av lactobaciller eller mjölksyrebakterier. De förökar sig och bildar mjölksyra vid sin ämnesomsättning. Syran gör att maten bevaras och tarmen får extra tillskott av bakterierna. Mjölksyrejäsning gör det lättare för kroppen att smälta maten. Näringsämnena bevaras bättre. Aromen förstärks. Man behöver inte äta mycket av det syrade. Det räcker att ta cirka två – tre matskedar per gång

I Sverige syrade man fram till 1950-talet. Då kom frysboxarna. Frysning och kylförvaring blev det vanliga sättet att bevara maten på. Men sen ett par år så håller trenden på att vända, att mjölksyra grönsaker har blivit inne : ) Tänk att nåt nyttigt för en gång skull är inne *ler*

- Jag har aldrig ätit mjölksyrade grönsaker någongång, hör jag ofta. Men det har jag svårt att tro, alla har väl smakat på en saltgurka, för övrigt den enda nyttiga beståndsdelen i en Mc Donalds Cheesburgare.

Gillar man inte saltgurka så kanske man gillar någon annan grönsak i mjölksyreform. Det är bara att testa sig fram. Jag har nu flera olika sorters testburkar i mitt skafferi. Asiaterna har ätit mjölksyrde grönsaker sen de uppfann pinnarna... Fast de kallar det för Kimschi och det är betydligt starkare med spännande asiatiska kryddor. Jag har även några burkar Kimschi i skåpet : )

Det finns en massa sätt att mjölksyra grönsaker på, att få naturens egen goda bakterie att växa i maten och göra den nyttig och hållbar. Gör det enkelt är en god regel.

På bilden så har jag plockat röd och vit mangold. Just denna grönsak mjölksyrad är en favorit här hemma *mums*

Skölj bladen.
Strimla dem i mindre bitar, jag klipper med sax men det går bra att riva i sär dem också. Stjälkarna delar jag längs med så att de blir tunnare innan jag klipper dem i lämplig längd. (På bilden har jag även fint skuren rödlök)

Koka upp 1 liter vatten och tillsätt 1/2-1 dl grovt salt i vattnet. Rör om och lös upp saltet.

Slå sen saltvattnet över de strimlade bladen som du har lagt i en bunke, vätskan skall täcka bladen.

Jag låter sen bunken med blad och vätska stå i rumstemperatur ett dygn, rör om lite då och då.

Efter 24 timmar så slår jag bladen över en sil och silar bort saltvattnet. Lägger bladen i väl rengjorda burkar/burk.  Pressa i så mycket blad som det bara går i burken för det behövs inte så mycket vätska nu i burken, bara så att det täcker bladen.

Nu blir det lite tycke och smak men antingen så kokar du upp vatten som dagen innan med salt i och häller i burken. Lämna 1 cm från kanten för jäsningen. Sätt på locket lite löst de första dagarna. Jag förvarar burkarna på en bricka i mitt skafferi för det kan jäsa över den första veckan. När jäsningen lugnat ner sig, det sipprar inte ut någon vätska längre. Då skruvar jag på locket ordentligt. Det är ingen fara för andra bakterier då det bildas ett så lågt ph- värde i denna miljö.

Eller så kokar du upp bara vatten och slår över bladen i burken. Det blir lite mildare sälta och konserverar inte fullt lika bra.

Låt burken stå minst 2 veckor innan du smakar... om du kan hålla dig ; ) Ju längre den står ju godare blir det och fler goda bakterier hinner utvecklas. Jag kan skarpt rekommendera mjölksyrad mangold i en liten hög på hamburgerbrödet i stället för saltgurkan *snålvatten nu* Det här var en enkell nybörjar mjölksurning. Kraftigare grönsaker kräver lite annan behandling (tex vitkål) men om det finns det mycket att läsa om både i böcker och på nätet..

Gillar du inte saltgurka, ja då kan du använda 1.2.3 lagen. (vatten, ättika och socker) Då får du smörgåsgurka i stället. Den lagen fungerar utmärkt på mangoldblad. Men det är inte lika nyttigt ; )


Trevlig fredag!

*****










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar