onsdag 8 augusti 2012

Pärer ur jorden och posten förbryllar.



Av några bortglömda potatisar i kylen så blev det lite potatis i alla fall. De låg i sin påse i kylen i våras, groddade och klara så det var bara att pilla ner dem i jorden : ) För några dagar sen så bestämde jag mig för att se vad den gröna blasten dolde under jorden. Ja det är ingen stor skörd direkt men jag var löjligt stolt : ) Jag kör som vanligt, börjar lite försiktigt, prövar på... detta var kul så nästa år vill jag ha mer potatis, mycket mer.

I går stod jag en aning förbryllad över posten inne på "vår" affär som har paket inlämning och utlämning. Jag skulle skicka i väg ett paket med avelsägg till en köpare. Kassörskan frågade om jag skulle ha det skickat som brev eller paket.

???

Vad är skillnaden frågade jag och försökte leta i minnet hur jag skickat de andra gångerna, men just där var det tomt. Förmodligen för att ingen frågat mig hur jag vill skicka godset.

Kassörskan förklarade att om det går med brev så skickas en avi hem och det måste hämtas på närmaste postkontor. Ja det var väl inte det som avgjorde men ok, vi skickar det som paket då sa jag. Det är ju ett paket : )

Som paket då sa kassörskan och började knappa in min order på kassamaskinen... Och så säger hon: Ja det blir ju en avi hemsänt på detta paket om hon inte har lantbrevbärare, vill du att hon ska få ett sms också om paketet?

???

Men sa jag vad är skillnaden på brev och paket. Båda blir ju en avi hem i brevlådan och det måste lösas ut på ett postutlämmnigsställe?

Ja sa hon, det vet jag inte... men du får inget sånt här kvitto som jag skriver ut nu om det går som brev.
Det blir 160 kronor säger hon

???
*svim*

Men säger jag nästan lite lätt stammande... det brukar aldrig gå på mer än 100 kronor och knappt det!?
Jo säger kassörskan 160 kronor kostar det. Jag var helt förvirrad och frågade vad det kostade om det skulle gå som brev.

60 kronor blev svaret

Jag ville genast ha det skickat som brev.

Ja jisses säger jag, oavsett om man skickar det som paket eller brev så får köparen hem en avi och måste hämta ut paketet. Skillnaden är alltså priset : ))

Det lär alltid bli äggskick som brev hädanefter.

Nu hoppas jag bara att posten är snäll med mot mitt paket. Jag har packat äggen väl, men jag har också sett postbuden tömma en postvagn genom att kasta in paket efter paket i postbilen... Jag har till och med skrivit ÄGG!!! med röd spritpenna på alla sidor om paketet. Fast det kanske retar upp någon i stället *ler*

Tjing på er, nu är det slutbloggat för idag. Trevlig onsdagskväll  = )

***********


1 kommentar:

  1. Det där har förbryllat mig också, men skickar numera också avelsägg som brev...
    Åsa D

    SvaraRadera