söndag 19 augusti 2012

Vacker Kvällshimmel efter en fantastisk dag.




Vilken kanon dag vi haft idag. Ett härligt väder med en generös sol och jag har pysslat med en massa saker som jag skulle gjort för länge sen. Men nu är det gjort. Har gått hela sommaren och fnulat på hur hönshusets få kvadrat skall räcka till allt jag vill få rum med där inne. En god början var att ta ut allt som inte skall vara där och få upp så mycket som möjligt från golvet, så skapar man mer golvyta i alla fall. Sen gällde det grupperingen av höns. På vintern när avelssäsongen är slut så släpper de flesta ihop sina höns i en enda stor flock. Men jag har en höna som ligger på 4 guldägg och till henne och de kommande kycklingarna ville jag göra ett mer permanent bås. Men fixa det så att jag skulle kunna ta bort det och låta dem alla gå samman om jag vill. Lösningen blev komostgaller. Kompostgaller måste vara alla uppfödares mest brukade ting oavsett vad man föder upp (nästan i alla fall) Nu är ju Dvärg kochinkycklingar små och går igenom gallret så utanpå så fick jag fästa ett smårutigt nät. Nätet fick gå 60 cm upp på kompostgallret. Sen var det reden som skulle skruvas ner och flyttas runt i det andra båset för att skapa mera rymd. Nya sittpinnar sattes upp. Ja det var lite pyssel som tog några timmar. Men jag blev väldigt nöjd med resultatet. Fodertunnorna kommer fortfarande att få plats men halmen och höt får jag hitta på nåt annat ställe för. Några krokar på väggen gjorde att fler saker kunde hängas istället för att ligga på golvet.

Nu väntar jag bara spänt på att ruvhönan ska ha gjort klart sitt jobb och 4 små dunisar har kläckts. Av 6 ägg så är det 4 som ser helt ok ut vid lysning med lampa. Hoppas, hoppas nu att det är både någon tupp och någon höna innanför skalet : ) Ja eller gjort klart sitt jobb. Hon lär ha 8 veckor till på sig att uppfostra de små och lära dem allt det de behöver veta : )

Vid middagen så hörde jag plötsligt hur tuppen förde ett jädra oväsen utanför och jag rusade direkt ut, lätet var; Fara och färde BIG TIME!!!

Ser i ögonvrån hur en rovfågel flyr in bland träden, trasslar i några grenar och girar under flykten. Ingen höna eller kyckling fick den med sig. Tuppen, dagens hjälte stod vid min sida så käckt. Bröstade upp sig och såg ut som en liten minipolis. Inte en höna eller kyckling i sikte, gårdsplanen låg tom och tyst. Alla hade dragit rätt in i buskar och snår på tuppens varningsignal. Efter ett tag kom de alla fram igen. Och lugnet sänkte sig över gårdsplan. Jag åt färdigt, tog min kaffe kopp och satte mig ute... Då kom den igen tuppen skrek i högan sky, rovfågeln fick syn på mig och stört dök in i skogen igen, hönsen for åt alla håll och gömde sig.

Tillvägagångsättet och osmidigheten tyder på att det är en ung hök, vi hade besök av förra årets utflugna ungar förra hösten. Dags att vara lite uppmärksam nu när hönsen är ute för rätt vad det är så har den finslipat sin teknik och då ryker det en höna : /

Men i dag var det tuppens dag, han förtjänar en medalj min lilla modiga Dvärg kochintupp : ))

Trevlig söndagskväll!

*****




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar