måndag 1 december 2014

Slakt och återvinning.

 Jag har så många projekt, roliga sådana som bubblar i mig just nu. Det är knappt så att jag hinner tänka klart mina klurigheter innan jag vill sätta igång. Och tänka det behövs för att det ska bli rätt och framför allt bli bra. I helgen så blev vi i alla fall med ny soffa. Äntligen!!! Den gamla välanvända av gammal schäfer och väl nersutten av "gammal" sambo åkte äntligen ut. In flyttade en bättre begagnad med schäslong. Pyttig nog att rymmas i vår lilla stuga. Den gamla som ni ser på bilden var tresitsig och en person kunde utan problem ligga bekvämt i den och titta på tv. Den andra personen fick snällt sitta bredvid på en pinnstol.... och sen bytte vi ;)
 
 Trots att den gamla lädersoffan stod mig upp i halsen så var jag sugen på att slakta den och ta vara på så mycket som möjligt. När sambon köpte den så var den redan 10 år gammal och han och den gamla hunden har i sin tur nött på den i 5-6 år. Vilket allt hundhår som satt fast soffans gömmor (sömmarna) visade. Jag blev ändå väldigt förvånad när jag började flå den gamla besten. Lädrets baksida såg helt nytt ut och jag bestämde mig för att spara det till ett projekt jag hade i huvet några år. Nu har jag material till detta :) Sen så hade ryggstödet och armstödet jättefin mjuk fluffig stoppning. Det blev en hel svart stor sopsäck full av det goa. Kritvitt och luktfritt så är det fräscht nog att återanvändas.
 
 Det som är kvar av liket kör vi till återvinningen.
 
Och hemma nu så är verkstaden i full gång. Här ska tillverkas soffkuddar av gamla dukar och den gamla stoppningen :)
 
Trevlig måndag!
 
 
*****
 
 


1 kommentar:

  1. Så smart, sånt återbruk gillar jag. Varför kasta sånt man kan använda till något nytt? Blir säkert sköna kuddar. Men vad ska du göra av skinnet?

    SvaraRadera