måndag 25 mars 2013

Vårkänslor i hönshuset.

 Tre ägg, tre storlekar. Det största ägget kommer från mataffären och är från frigående höns med tupp... om man nu kan kalla höns som lever inomhus under hela sin "livstid" för frigående. Jag köpte en kartong med sådana ägg och har stoppat några i äggkläckaren som ett experiment. Jag skall lysa dem om några dar och se om något är befruktat.

 Det mittersta ägget är ett dvärg kochin ägg från mina nykomlingar i hönshuset. Dvärg kochin lägger små ägg men man kan ju faktiskt äta två små söta ägg till frukost : )

Det lilla miniägget kommer också från mina dvärg kochin. En av unghönsen la detta i går. Inte helt ovanligt att hönsen kan lägga ett sånt här pyttigt ägg någon gång ibland. Det beror på lite olika orsaker men någonstans i tillverkningen så blir det fel. Dessa ägg har oftast inte en normal vita eller gula. Man kan självklart äta dem men de blir inga kycklingar av dem.

Helgen har varit fantastiskt rolig och fylld av projekt. I lördags var vi flytthjälp och söndagen tillbringades i Skåne, först på skyddsträning med hund och sen vidare längre ner i göingeland där jag fyllde bilen med höns och avelsägg. Så himla roligt, de är sååå himla fina. Nu är det nytt liv i hönshuset igen. Jag vaknade i morse och hörde svagt, inte en tupp eller två tuppar hälsa morgonen välkommen utan en hel kör av unga herrar med varsin liten flock damer stämde in i "gammeltuppens" morgon hymn. Man kan inte annat än le stort över detta ljud : ))

Våren är på väg och påsken står snart för dörren och mina höns har som vanligt kommit igång lagom till påsken med att lägga ägg. Om några veckor så kommer jag att ha avelsägg från färgrena djur till salu. Och om 21 dagar ungefär så hoppas jag att ett helt gäng söta små kycklingar har fötts. I äggkläckaren ligger förutom köpeäggen också dvärg kochinägg, färgrena så klart : ))

Nu ska jag ut och titta till nykomlingarna. Alla hönsen fick en skvätt fil i morse, mina gamla tråkmånsar tittade som vanligt skeptiskt på skålen och hängav sig åt fabrikspelletsen... nykomlingarna däremot älskade fil, speciellt tupparna. De fick snabbt näbb, kam och slör indränkta. En av de nya hönsen hade redan lagt ett ägg i morse. Jag blev lite så där barnsligt glad : )

Bilder på de nya kommer när vädret gör dem och deras fjäderskrud rättvisa.

Trevlig måndag!

*******












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar