måndag 1 juli 2013

Växtfärga med trädsvamp och spirea.

 I går bjöd den svenska sommaren på regn igen. Jag passade på att leka med växtdelar från trädgården och mitt vita finullsgarn. Spirean blommar så dess blommor borde ju prövas att kokas ner. Så mycket färg blev de nu inte av dem, en tunn grönaktig ton bara.

 Men på en stubbe växte några sådana här trädsvampar (en typ av träticka tror jag) eller almänt stubbsvampar. De var små och tunna men en näve gick det lätt att få loss. I med dem i det ljusgröna spireaspadet. Hällde även i 1 dl 24% ättiksprit. Hade ungefär 2 liter vatten i från början. Lät det puttra i en timme.

 Det alunbetade finullsgarnet (100g och 20 g alun) fick en fin lite varm gul ton. Garnet låg i badet och fick småputtra ungefär en timme. Rörde om lite då och då för att få en jämn färg. Färgade garnet i 1 liter koncentrerad färgspad.

Nu har jag rätt bra med gula toner, dags att hitta en ny färg : )

Trevlig måndag!

******

2 kommentarer:

  1. hej. läser om dina växtfärgningar med intresse. själv har jag varken ull eller spinnrock, men jag undrar: har du provar att blanda ättika eller citron i färgbadet med de blå kottarna? så gör jag när jag färgar påskägg med rödkål, och det blir en finare färg än utan
    Lena

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hej Lenniken
      Det har jag tänkt att testa. Ättika verkar göra naturfärger som är blå rosaröda, men det gör ju ingenting om så sker : ) Helt klart är att jag skulle intresserad mig mer för kemilektionerna i skolan *ler*

      Radera