torsdag 25 juli 2013

God morgon.

 Jag älskar mornar. Jag är oftast uppe först. Inte ens hundarna vill kliva upp, så jag har en stund bara för mig själv. I bland så är den stunden flera timmar, om jag vaknar riktigt tidigt. Det är oftast då jag passar på att blogga, planerar dagen om inget redan är bestämd. Dricker morgonkaffet i lugn och ro samtidigt som jag surfar runt en stund. Datorn har ersatt morgontidningen : ) Jag gillar det. Morgontidningar innehåller så mycket skit. Det är alltid nån som krigar eller har slagit ihjäl någon... Då är det trevligare att kika in på fejjan och få de senaste nyheterna från de man har på sin vän lista.

 Sen tar jag korgen, nu när vi hart den här härliga årstiden och så går jag ner till landen och plockar de grönsaker som jag tänkt använda under dagen. Alla som har tillgång till en jordplätt borde odla sin egen mat. Varför ska jorden ligga outnyttjad? För mig är det vansinne att enbart koncentrera sin kraft på att sköta en gräsmatta eller en rabatt, nä pilla ner några salladsfrön och ett par morotsfrön mellan sommarblommorna, det gör rabatten både mer spännande och nyttig. Har man egen odlat grönt hemma så äter man mer sådant än om man köper det i affären. Mer grönt som mättar istället för kött gör att jorden mår bättre : )

Det som ligger i korgen blev gott till lite grillat kött, säkert hälften kött mot vad vi normalt skulle ätit om vi inte haft detta tilltugg. Potatisen kokades som vanligt. Rödbetor, ärtor, de små morötterna (klövs på längden) och lades i folie med lite olja och salt. Pumpablommorna fylldes med mögelost och av det andra; plocksalladen, gurkblommorna och krassen blev till sallad. 

Jag njuter nu, nu när allt detta goda finns bara några steg från mitt kök : )

Trevlig torsdag på er!

******





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar