lördag 20 juli 2013

Ulltovning ala´min style.





För ett par dagar sen så tovade jag lite skräp ull. Påsen med skräp ull innehåller allt en ull kan innehålla, tovor, dubbelklipp, organiskt material och garnsnuttar som blir över när jag fäster trådar på det jag stickat. Jag kardar inte ullen innan. Jag är ingen hejare på att tova, tycker inte att det alls är så kul egentligen. Andra är mycket bättre. Men jag tovade ullsulor till gummistövlarna förra årets kalla årstid och tänkte göra detsamma i år. Sulorna fungerade superbra. I år prövade jag ett nytt sätt att tova. I med ullen i en stor plastback. Täckte botten med ca 2-3 cm ull, på med hett vatten med grönsåpa i och sen plattade jag till ullen med händerna. När jag tröttnade så klev jag i med fötterna och traskade omkring. Har nog aldrig haft så rena fötter som efter detta : ) Sen ner med händerna igen och börja gnida ovanpå ullen i cirkelrörelser... wax on, wax of : ))

När ullen började filta så rullade jag ihop den som en rulltårta och vände på den. Fortsatte klappa och gnida på den andra sidan tills allt hängde ihop hjälpligt. Dubbelvek, rullade ihop, lät droppa av innan kakan las på torkställningen. Torkställningen är en egen uttänkt modell. 4 elstängselstolp och kompostgaller. Perfekt att torka ull på : )


Min tovning är inte snygg, inte alls som de som behärskar tekniken. Den är endast till för att snabbt ge mig några varma fårullssulor till vintern.

Trevlig lördag!

******



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar