måndag 22 juli 2013

Gnistans loppis

 Liten söt tekanna 30 kr.

 Det är vare sig Fajans eller Mingporslin men

den kommer att passa perfekt till mig och mitt tedrickande till hösten.

I går var det dags för den årliga loppisen i Gnistan. Ett spektakel som arrangeras av fotbollsklubben för att få in pengar. Ett spektakel som sambon helst vill undvika... och visst hade jag kunnat åka själv men det är ju roligare att plåga honom lite ; )

En timme innan de öppnar var vi på plats. Då ringlade kön av bilar längs med vägen i båda riktningar på båda sidor kilometerlång! Vi gick längs med skogskanten på en stig som leder bort till Gnistans dansbana. Ett och annat hångel har nog förekommit i de buskarna men nu var stigen kantad av fikande människor med filt att sitta på och välfyllda fikakorgar. De lite mer proffsiga hade campingbord och stolar!? Folkmassan utanför dansbanans grindar skvallrade om att här måste det hände något spännande... finns nog ingen människa som kunnat gissa sig till att det är loppis på G, snarare så är det nog nån stor stjärna på besök. Sambon hävdade envist att det är stockholmare hela bunten men jag hörde då inga stockholmsdialekter inte... de flesta kunde nämligen inte säga Rrr ; )

Vi var alltså där en timme innan och stod sen i det gassande solen och väntade på att de skulle öppna grindarna. Hade vi kommit dit när grindarna öppnade hade vi fått parkera en halvmil bort. Det speciella med Gnistans loppis är att de öppnar klockan 13.00 och då lägger du bud på det du vill ha. Sen får du vänta tills klockan 13.30 innan du får köpa. Under tiden så kan någon annan bjuda på det... så du måste ha lite koll. Jag budade på en spinnrock som kunnat bli fin med lite omsorg. Det fanns några spinnrockar till men denna såg bäst ut. En kvinna såg mig pilla och blev nyfiken, frågade mig om de var hela och fungerade. De har alla sina skavanker svarade jag bara. Jag bjöd 100 kr och gick därifrån. Såg sen i ögonvrån hur damen pillade och snurrade på min spinnrock och tänkte ja, ja...

Det blev lite smått inköpt. Spinnrocken förlorade jag. när jag gick tillbaks att det satt en lapp med mitt bud överstruket och där stod nu 200kr. Det tycker jag inte den var värd i det skicket så jag gick bara vidare. Köpte lite textil och några udda glasburkar till förvaring och tekannan, sen var jag rätt mätt på sol, trängsel och ville hem.

 Jag var lite skeptisk till det här sättet att bedriva loppis, just budgivningsdelen och att man inte får handla och betala när de öppnar utan måste vänta en halvtimme. Kan ju säga att den halvtimmen forsvann fort, det fanns inte en chans att hinna gå igenom alla saker på loppisen bara på en halvtimme. Så här efteråt så ser jag flera poänger med systemet. Du förköper dig inte (till en början i alla fall) Du ger nån annan chansen att köpa, någon som kanske tycker att saken är värd mer... det ger mer pengar till fotbollsklubben : )

Jag kan också förstå varför hela familjer kommer med alla 5 barn och deras kusiner... det gäller att placera ut dem vid de saker man lagt bud på och bevaka så att ingen annan lägger ett högre bud *S*

Trevlig måndag!

*****

 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar