torsdag 18 juli 2013

Frosseri och slöseri...

 Här om kvällen så var det dags att förse den stora rödavinbärsbusken med ett bärnät då fåglarna flög i skytteltrafik mellan den och den närliggande skogen.



Tyvärr så hjälpte det inte med bärnät. De små "djävlarna" kryper in under nätet som var lite för litet och kalasar hej vilt på mina bär... Naturen är just nu sprängfylld av allt det gottaste. Även fåglar drabbas av det vi är så bra på, frosseri och slöseri. De flyger rätt in i busken kalasar på bären, tappar hälften på marken, äh strunt samma... bär finns i överflöd jag tar ett nytt. Till skillnad mot vårt frosseri så kommer bären på marken förmodligen till användning. Antingen så är det någon annan som äter upp det eller så blir det jord igen. Och en ytterligare skillnad mellan oss och trastarna är att bär, det blir det nästa år igen, så länge inte busken skadas. 

Jag gjorde reflektionen igår när jag bestämde mig för att plocka av bären. Vi och havet.Vi har slaktat valar i över 100 år. Det var bara att dra upp dem och slå ihjäl dem. Valar finns det i överflöd. Stycka upp och ta det vi behöver, släng resten... när sen valen nästan var slut så stod vi där och suckade. Tur vi kan flytta vårt intresse till en annan art, eller hur? Så att vi kan fortsätta med vårt beteende. I  bland skäms jag över att vara människa. 

Hundarna fick också skämmas igår. Vi har 6 hundar. Sex hundar som inte tolerera en småfågel på gräsmattan, de blir ett himla liv och fågeln jagas omedelbart bort in i skogen. Att de sen sitter i busken och kalasar det har tydligen ingen betydelse, så länge de inte går på gräsmattan. Snacka om felprioritering. Hundskrällen : /

Lilla Anna var den enda hunden igår som uppfattade att det fanns fåglar i bärbusken (duktig flicka) hon for morsk dit och skällde i väg dem och mitt hjärta svällde av stolthet min braiga gårdshund : ) Lite senare när jag lyfte blicken från solstolen så kunde jag konstatera att fåglarna var tillbaks igen. Lilla Anna hade somnat på posten. I skuggan av den stora bärbusken sov hon djupt. Jag hade inget val, om jag skulle få behålla några bär själv så fick jag resa rumpan ur solstolen och börja plocka. Hade gärna haft bären någon vecka till på busken. Men gör man gele´så skall bären helst inte vara så jätte mogna för då har halten av pektin sjunkit, så jag tröstar mig med det.

Det blev 6-7 liter bär. Det finns lika mycket kvar och i takt med att de mognar så äts de upp av fåglarna. Jag får nöja mig med det jag fått. Om jag inte köper ett nytt större bärnät förstås : ))

Trevlig torsdag, här ska det bli lika mycket sommar idag som i går och jag ska njuta : )

*********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar