torsdag 4 juli 2013

Sparar i gömmorna.

 Gulmåra

Jag ska inte färga mer garn eller ull just nu men det hindrar ju inte att jag passar på att ta tillvara på de växter som går att använda till detta. Längs med grusvägen växer det Gulmåra i massor och den ger ju då gul färg : ) Jag har plockat rejält av den växten. Slagit in i handdukar och hängt upp på tork. Gulmåran har små, små blommor som lätt skräpar, därför handuk. Sen ska växterna torkas mörkt eller i alla fall inte i direkt solljus. Längs med vägen fast inte i samma rika bestånd växer även vitmåran. Ska försöka att få ihop tillräckligt mycket av den så att det räcker till ett färgbad. Till skillnad mot gulmåran där det är blommorna som ger färgen så är det vitmorans rötter som används. Av dessa tunna rötter så får man en varm roströd ton. Tycker att det borde gå åt en himla massa rötter bara med tanke på hur taniga de är. Undrar om man bör plocka dem när de har blommat ut och fröat av sig? Just med tanke på att man gräver upp växten med rötterna. 

Får fundera på det. I natt har det regnat och jag har ännu inte kollat hur det är med all ull som jag hängt ut på torkställningen. Lät den vara kvar i går kväll då den ännu inte var tillräckligt torr efter tvätt för att packas in.

Ha en bra torsdag!

******









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar