måndag 8 juli 2013

Blått, en svår färg.

 Den blåa fläcken på fönsterbrädan kom ju ifrån någon av de blå blommor som stod i vasen... om den blå färgen gick att ta tillvara på, säg till exempel på ett ullgarn så vore det ju bra. I alla fall så var det betydligt roligare att samla blåblommor i trädgården än att städa ; )

 Blått är en svår färg. Blågröna och blålila toner kan man eventuellt få fram men blått är gäckande...
Två byttor med blå blommor. I den ena slog jag hett vatten och i den andra la jag till 1/2 dl 24% ättiksprit.

 Ättika som är basiskt (surt) ändrade färgen till rosa.

 Medans byttan med enbart hett vatten blev blått.

Jag kokade inte blommorna utan slog bara hett vatten över dem och lät det stå tills det svalnat. Och så här blev de båda färgbaden. Den rosa färgen är lite tunn men jag hade inte så många blommor i det badet, det var mera en test på hur det blå skulle reagera med ättika. Den blå färgen är riktigt djup och fin. Självklart har jag redan färgat ett alunbetet garn i det blå färgbadet men det får ni se i morgon : )

Ha nu en skön måndag : )

****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar