fredag 19 juli 2013

Ostgratinerade pumpablommor med lite saltfyllning.

 I går var det dags att lätta lite på nyfikenheten. Hur hade det gått med mina potatisar, dem jag sått i mitt testland? Att de växer hög grönska ovanjord som blommar, det är en sak. Men hur såg det ut under jord...
Jag krafsade lite i utkanten av landet och fick fram dessa godingar. Det som direkt slog mig är att de knappt behöver tvättas. De var väldigt rena : ) De växer i sågspån till största delen. Jag har helt enkelt sått dem i det jag mockar ur från kaninburar och hönsgård. La ut tidningspapper på gräsmattan, sen på med materialet och i med potäterna. När det gröna visade sig så hade jag på mer material ovanpå. Det sättet att odla ser ju ut att ha fungerat fint.

 Men nu var det inte potatisen som spelade huvudrollen i gårdagens måltid. Nej det var de vackert gula pumpablommorna.

 Jag offrade några av hanblommorna. Man kan inte ta alla de behövs för pollinering så att man får pumpor på plantan. Men det blir många hanblommor så några kan man sno.
Jag testade att fylla dem och gratinera dem. Har aldrig gjort det förr men jistanens så gott, jag kommer att göra det igen och igen... 


Man kan fylla dem med vad som helst tex köttfärs men jag valde att koka de potatisar jag nyss tagit upp ur landet, mosa dem och göra en smet på potatis, finhackad rödlök, finhackad salladslök och en burk tonfisk i olja samt lite peppar. Sen var det bara att fylla blommorna, lägga dem i formen, i med mer gott från landet och så riva över en god stark ost. Jag hade en bit stark whiskyost kvar sen förra årets julmarknader i frysen : )

Egentligen så behöver man inget mer när blommorna är så matigt fyllda men jag serverade det hela med keso. Fatet blev soprent.

Trevlig fredag!

***

Konsten att välja mat från havet, här är en lathund från WWF på vad man kan äta med
 "gott samvete " från våra hav och fiskevatten och vad man skall undvika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar