söndag 19 oktober 2014

Blå, blå vindar och ... ull!




 
Visst är det vackert, lite så man nästan tappar andan. Allt färgat med växter från naturen. Vejde och Japansk indigo. Mest färg får man ur den japanska indigon men vejden som är flerårig (man färgar med bladen på de ettåriga plantorna) är inte dålig den heller. Har man bara mycket blad så blir det vackert blått. Året efter så sätter vejden frön som man kan så nya plantor av och färga med. I år har jag mest utforskat svamp och svampfärgning men till nästa år så hoppas jag att jag är mogen att ge mig på den mera komplicerade metoden att färga med vejde och även indigo.
 
 Bilderna i dagens blogginlägg har jag fått låna av Elisabeth Jansson. Hon har en egen sida på Facebook (sök på svampfärgad naturtorp) och mångårig kunskap av att färga ull med svamp. Det är hennes vackra blåfärger ni tittar på :)
 
*****
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar