tisdag 10 juni 2014

Granskottsirap.


Det är en tillvaro i lyx jag lever nu. Sol varje dag och ljust långt in på småtimmarna. Ändå så är sommaren inte min bästa årstid, nej det är hösten. Då är det dags att plocka av bär och frukt och skogen fylls av svamp. Men det blir mörkare och kallare och slutar inte förens dygnet är mer mörkt än ljust och marken blir kall och hård. Tyvärr så pågår detta alldeles för länge det är därför jag ogillar vintern. Men nog gnäll om detta nu, jag försöker att leva i nuet.
 

Det är därför jag ska visa något jag gjorde förra året :) Men det är dags nu, att plocka granskott om man vill utnyttja alla egenskaper som de har. Man tar bara de små ljusgröna skotten och naturligtvis inte allt man behöver från samma träd. Man kan koka en buljong på dem och frysa den i små iskuber om man inte vill tillföra något socker. En kub i en större mugg te ger en tillgång till alla nyttigheter granskotten bär på. 

Eller så gör man en granskottsirap, som jag har gjort i burken på bilden. Man kokar ur skotten i så mkt vatten att det täcker dem. Silar av dem och tillsätter en bra mängd socker. Sjuder vätskan och sockret tills den börjar att tjockna något. Låter den sen svalna av lite innan den hälls på burk. En rolig present att ge till någon. Sirapen kan användas i bakning både i och ringlas över, på glass i te m.m. I år så kommer även granskottsirap att finnas i de julkorgar jag kommer att ge bort. 

Ett annat sätt att göra siprapen på är att varva granskott och lika mycket socker i en burk och när granskotten har tappat sin färg och sockret smält så är sirapen färdig. 

Vill man inte använda det vita processade sockret så kan man använda indiansocker, råsocker eller varför inte honung.
 
Trevlig tisdag!

*****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar