lördag 3 augusti 2013

Snabbstickat.




En snabbstickad hösttröja tänkt för höstiga promenader i skogen med hundar och svampkorg. Så varm att den räcker i vinter också. 100% handspunnet ullgarn. Fällen kommer från ett blandras får, vi gissade på gotland-finull eller något sånt. Det färdiga garnet blev betydligt mjukare än jag trodde när jag spann det. Halskragen stickade jag med ett annat garn en mix av angora från mina kaniner och denna fäll, för att få det ytterligare lite mjukare runt halsen. En tråd angoragarn och en tråd ullgarn ihop tvinnade. Det grå garnet är ofärgat och de ljusare partierna är växtfärgat med Abies Korea, blåröda kottar. Så mycket färg blev det nu inte av dessa kottar, det skiftar i ljus ljus blå-grön-silvriga toner...
 
I dag skulle jag behövt städa ur både här och där hos folk och fä här på torpet men vi kommer nog att nå rekordhöjd i värme så jag skjuter på det någon dag. I stället så får jag passa på att njuta av denna värme och bada som en tok i pöölen istället om jag inte står ut i solen : )
 
 Trevlig lördag!

*****





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar