tisdag 3 januari 2012

Skördetid för Satinangoraull.

I går så märkte jag att de unga kanindamerna börjat släppa sin päls. Det märker man genom att dra försiktigt i några hårstrån. Lossnar de så är pälsen mogen att "skördas".
Pälsens längd på ryggen är ca 10 cm.

Med en underbar lyster. Tänk vad naturen kan skapa : )


Jag borstar igenom pälsen lätt, kollar om det finns tovor. Damerna bor på spån i sina burar och lite flingor av spån var det enda som fanns i pälsen, helt tovfria för övrigt. Jag gör en mittbena längs med ryggen.


Och börjar försiktigt klippa, en liten "tova" i taget. Jag vinklar ut saxskäret från huden så att man inte av misstag råkar klippa i skinnet. Bättre ta lite mindre ull i varje klipp. Borstar till lite snyggt inför nästa klipp om det behövs.


Munkfrisyr : ))

Ryggen och en bit ner på sidorna är spinnull resten passar bättre för tovning då den fibern är lite för kort och svår att spinna.


Det blev inte så mycket kvar av den unga damen...

Man klipper hela kaninen. Även svansen, kinder, mage och fötter. Den ullen går till tovning. Det blev 100g fin spinnull som blir garn. Tovullen har jag inte vägt.


*************************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar