söndag 22 september 2013

Yes, jag fann dem!

 
Trägen vinner! I går var vi en sväng till Börjes i Tingsryd, hästvaruhuset ni vet. Ja nu finns det så mycket mer än bara ett hästvaruhus i Börjes regi... och i Tingsryd. Fast jag som kommer utifrån tycker att hela stan verkar ägas och drivas av Börjes ; ) Jag köpte nya gummistövlar då mina spruckit och läcker som ett såll. Gummistövlar köper jag en till två gånger om året och det spelar ingen roll vad prislappen säger... dyrare håller inte längre. Inte på mina fötter i alla fall. Så jag brukar köpa en mellandyr variant. I går blev det ett par svarta, lite lägre för en mellan peng. Så nu kan jag gå ut i skogen utan att bli blöt om fötterna.

Vi hade alla hundar med oss och på hemvägen stannade vi i de småländska skogarna för att promenera i skogen med dem. Jag hade svampkorgen med och tror ni inte att jag äntligen hittade riktiga färgsvampar, såna där som ger bra med färg i flera bad. Känslan var euforisk. Sambon var lite avvaktande eftersom jag minst 3 gånger tidigare hoppat och studsat om att jag funnit rätt svampar. 

Ha!!! Jag fick bekräftat igår att de till vänster som är lite brunorange med röda skivor är just rödskivig kanelspindelskivling som man får bra med färg ur. Den helröda svampen är blodspindelskivling och ger röd färg. Tillsätter man en skvätt ammoniak i det sista badet så får man rosa :))

Den gula svampen längs till höger tog jag med på bilden som färgreferens och fick då veta att det också är en kanelspindelskivling, om hatten är lika mörk på ovansidan som de andra... och det ÄR den!!! Det är en gulskivlig kanelspindelskivling och ger gulfärg. Den fanns det massor av så jag ska självklart tillbaks på samma ställe och plocka fler. Under tiden så torkar jag dessa
och bunkrar upp tills jag har fler innan jag använder dem.

Men nu vet jag i alla fall hur dessa svampar ser ut *hands on*

Trevlig söndag!

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar