måndag 9 september 2013

Going purple.

Hittade lite färgad ull som jag inte visste att jag hade. Hur man nu kan glömma bort ull? Inte så mycket men det räckte till en liten härva tvåtrådigt ullgarn. Precis vad jag behöver. Håller på att samla garn inför ett projekt och lila står på önskelistan. Gärna växt eller svampfärgat men jag är inte främmande för att pröva färgpulver från affären om jag inte får fram den färg jag behöver. 

Denna ull färgade jag med bärretsterna som blev över då jag gjorde björnbärsylt. Vilda björnbär har stenhårda små kärnor och när jag gör sylt så silar jag bort dessa plus bärskalen. Lät resterna ligga i vatten över natten och silade sen bort dem från vattnet. Sjöd alunbetad ull i spadet i 60 minuter och fick fram en ljuslila ton på ullen :)

Trevlig måndag!

*******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar