tisdag 17 september 2013

En färgsvamp av rang? kanske... troligtvis.


Jag tror att jag funnet en riktigt bra färgsvamp. Det har regnat en del de senaste dagarna, tack för det även om det är lite trist med skitiga hundar så växer förhoppningsvis svampen i skogen. En av de bästa färgsvamparna är ju skivlingarna, faktum är att flera av dem ger ifrån sig färg. Med över 2000 arter så finns det lite att välja bland, tack och lov så har andra gjort jobbet redan och funnit ut vilka som är värda att plocka och vilka man kan lämna kvar i skogen. Ska väl på en gång säga att dessa svampar inte skall användas till matsvampar. De flesta skivlingar är oätliga och flera till och med dödligt giftiga så aja baja. Endast till att färga med.

Hur mycket jag än googlar och glor så är jag smått osäker på hur de bästa skivlingarna ser ut. Tycker inte riktigt att bilderna ser ut som den svamp jag ser i skogen. Men idag så fann jag dessa, en handfull bara men det är en bra början :) Jag är nästan 100% säker på att det är en skivling som ger färg, kanske kanelspindelskivling? Jag har slängt iväg bilden till expertis så får vi se om jag hittat rätt. Är det så så hoppas jag finna fler av samma sorts svamp i samma område och jag kommer att få ett härligt orange/rött garn :))

Garnet jag tvättade här om dagen har behållit sin blåa färg. Nu fattas bara att reda ut hur ljusfast brakvedsbär är, men det får tiden utvisa. Jag gör inga mer experiment nu utan använder bären så som jag funnit att de fungerar bäst för mig. 

Trevlig tisdag!

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar