lördag 14 september 2013

Det är marknad i dag.

 Jag har lagt 50 g vit finull i en glasburk med ett färgbad fån brakvedsbär. Innan så har badet används till betat ull och det har dragit färgen mot grönt från blått. Det är inte jätte mycket vätska i burken men jag ville inte späda den för att täcka ullen. I stället så vänder jag burken upp och ner varannan dag. Hittills så har mina brakvedsexperiment visat att färgen fäster snabbt på textilier. Jag har prövat med både ull och bomull. Färgning i burk är väldigt smidigt men man bör vara lite observant för det sker ofta en jäsningsprocess i burken, speciellt om den står i solljus, vilken man också utnyttjar. Jäsningen gör att färgbadet pyser ut och kan förstöra underlaget som burken står på. En bricka eller ett tjockt lager tidningspapper under rekommenderas. Man kan ju också låta bli att skruva på locket, men då uteblir jäsningen och man kan inte vända burken upp och ner ;)

I dag är det marknad i Ronneby slöjdhus. Jag har fortfarande lite svårt för ordet slöjd, speciellt hemslöjd. Det är säkert en skada från min 70 tals uppväxt... Borde man ta tillbaks ordet och göra det till sitt ? eller ska man bara lida i tysthet när någon säger till en

- Jasså du håller på med hemslöjd?

*******

1 kommentar:

  1. kerstin.strand@boremail.com13 november 2013 kl. 14:07

    Hej´!
    Nu har jag läst allt om växtfärgning som du skrivit. Åh så spännande!!! Jag vill lära mej allt - biblioteket nästa.
    Vad jag förstår så färgar du ullen - har bara gjort det med syrafärger och bara lyckats med bra resutat 1 gång - har ioch för sig inte försökt så mycket men det naturliga tilltalar mej mer.
    Igår fick jag hem ull från 5 st Gestrikefår som skall tas om hand. 3 av dem hade ljus ull och jag skall verkligen testa att få till färg på dem. Kanske rödlök kan passa den här årstiden - men hur gör man???
    Om du har lust får du jättegärna maila mej.
    En liten chansning att du skulle ha tid och lust.
    Hur som helst lycka till med din färgning och spinning. Stickdyseleksi lär även jag ha - nu vet jag det:)

    Ha det fint
    Kerstin

    SvaraRadera