måndag 16 september 2013

70g Kamgarn


Det här garnet spann jag för några veckor sen. Det är ett kamgarn och det är ohyggligt stickigt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med det än. Det kom till eftersom fårfällen var på tok för skitig och jag såg ingen anledning till att jobba ihjäl mig för att få bort allt skräp i ullen. Jag grovrensade, tvättade och torkade den. När jag sen gick igenom fällen så stod det klart för mig HUR mycket böss och gräsfrön det verkligen var i fällen. För mycket för att jag skulle ha lust att lägga ner nåt mer jobb på den för att få till ett vackert garn. Timmarna kan användas till nåt bättre. Men fällen var tvådelad dvs innehöll både bottenull (kortare och varm) och täckhår (längre och styvare)

Jag drog ur några strån och fann ett blankt långt strå som helt klart gick att använda så så fick det bli. Jag handdrog ur täckhåret ur lockarna, låter som mer jobb än det faktiskt var. Det gick jätte lätt. Jag la dem i buntar med topp och klippsida åt samma håll. Resten av fällen kasserade jag. Sen kammade jag bunt efter bunt och fick på så vis två buntar ur en bunt. De längre stråna la jag för sig och de kortare som satt i kammen kammade jag om och fick en liten bunt till som gick att använda. 

Sen spann jag ett tunt kamgarn och kunde lite förvånat konstatera att det blev till ett 70g s nystan. Trodde inte att det skulle bli så mycket. Så nu har jag 70 gram stickigt garn här hemma i mina gömmor :) Förr vävde man bla möbeltyger av kamgarnet. Det är slitstarkt med högglans och passar även bra att ha som extra tråd när man stickar raggsockor. Jag tror i och för sig att jag aldrig skulle bära ett par sockor med ett så pass grovt garn nära huden *ryser* Och därmed så har jag gjort alla kamgarner orättvisa. De flesta är inte fullt lika stickiga som detta blev. De flesta är har högglans och är mjuka men i denna fårflock så finns det två bruna damer som har hyfsad mjuk bottenull och ett hiskeligt täckhår. En del dödhår finns det också men om dem skriver jag en annan gång.
Jag sparar garnet som det är och inväntar den dag jag har plats för en vävstol :)
Trevlig måndag!
*****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar