torsdag 19 september 2013

Dessa gäckade svampar.

 Ja det var inte direkt några stående ovationer hos de som kan det här med färgsvampar när jag presenterade mitt fynd här om dan. Någon tveksam kommentar om att jag nog funnit en bitterskivling... någon som inte alls kände igen svampen jag visade upp på bilden. Ja och det är ju just det, svamp på bild är ju hiskligt svårt att få till rätt. Kameran luras med färgerna hur man än fotar. Storleken blir svår att bedöma. Det är betydligt lättare att lära sig svamp *hands on* av någon som kan det här. Jag har ju i hela mitt liv plockat matsvamp och jag läste en rätt kul grej i en annan blogg. Konsten att finna färgsvamp är att programmera om sitt hjärna. Hela livet har gått ut på att upptäcka en viss sorts svamp till mat. Så hjärnan sållar helt enkelt bort allt skräp som ögat får syn på :) På bilden har jag plockat några olika skivlingar? Bristen på bra bilder på nätet på de olika varianterna gör att jag får test koka det jag hittar helt enkelt. Det skulle kunna vara tre olika sorters svamp på bilden, men det är det inte.

 Vänder man på det första två så ser de ut så här på undersidan...

 De längst till höger ser ut så här

 och de i mitten på detta sätt.

Alltså 6 olika varianter på en svamp som ser snarlik ut där den växer i den fuktiga mossan. Färgsvampar eller ej, jag slängde alla sorterna utom den som är mest orange i en gryta och kokade upp. En skvätt ammoniak i den te färgade vätskan gjorde ingen särskild skillnad. Lite 24% ättika grumlade den till en mjölkig konsistens, i övrigt hände inte mycket. Garnet fick en gulaktig färg jag fått fram förut så jag avbröt färgningen efter en stund.

Koftan stickade jag i våras med mina första växtfärgade garner. Den lite mörkare gula är ekblad och bark. Svampen igår gav mig samma nyans.


Jag fortsätter att scanna skogen på användbar svamp : )


**********

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar