fredag 20 september 2013

Om hundar, jordgetingar och hembryggd äppeldryck.


Så var det dags igen att göra den enkla äppeldrickan som är så god. Passar mig som inte har egna träd att ta frukt ifrån till ett musteri. Utan plockar från bortglömda träd på ödetomter. Denna äppeldryck är dessutom superlätt att göra. Lite jobb men mycket smak :)
Några kilo äpplen till några liter vatten

Skölj äpplena så att de är rena
Klyv dem så att de blir mindre bitar och lägg dem i en stor kastrull eller hink.
Slå över hett vatten och låt stå 3 dagar i sval temperatur med lock.
(Jag ställer mina ute i skuggan.)
Rör om 2 g om dagen så att allt blandas runt.

Sila bort äpplena och värm upp vätskan
Tillsätt socker efter smak ev lite citronsaft för extra piff
(Vilket jag aldrig gör)
Häll drycken på väl rengjorda flaskor och ställ dem mörkt och svalt men frostfritt.
Mums!
I går sprang jag och hundarna genom skogen för livet... någon av oss hade råkat trampa i ett jordgetingbo :( Jag fick två rejäla stick i benet som sved gott hela kvällen. De små hundarna klarade sig utan men schäfern stoltserade med bla en svullen nos där taggen satt kvar. Jag sprang som en tok med alla hundar , stannade och kippade efter andan, hörde surrandet, sprang igen och så där höll det på tills jag trodde lungorna skulle sprängas. Det var obehagligt, så idag väljer jag en annan skog om det skall rastas hund och plockas svamp :/

Trevlig fredag!

*******






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar