måndag 18 mars 2013

Litet eko(logiskt)nomiskt påskpynt







I går sken solen tacksamt in genom fönstret, det blev härligt varmt där och den avslöjade genast mina otroligt skitiga fönster... Nåja, jag tänker inte ställa mig och tvätta fönster än. Det har utlovats nysnö nu igen, med trafikproblem. Jag tänker dra ner mössan för öron och ögon och låtsas som om jag inte känner till det. I stället så valde jag att påsk pyssla lite, det tog ungefär 20 min, sen var det färdigt.

En av julkorgarna från i julas, en liten planta plättar i luften som överlevt julkorgen... några fjädrar från hönsen, lite hö hoprullat till ett bo och mjuka vita ägg av ull. Väldigt lätta att göra. En skvätt såpa och hett vatten i en hink. Doppa kardad ull däri och tova ihop det lite i handen. Behåll lite av vätskan i ullen när du arbetar. Ta sen ny kardad ull och lägg om som omslagspapper runt den såpvåta ullen och tova vidare som om du rullar en köttbulle. Krama lätt ur vätskan, rulla ullen vidare till en fin äggform. När du är nöjd med storlek och form, lägg ägget att torka.

Påskpyntet blev vackert ekologiskt, ekonomiskt  och återvunnet : )

Trevlig måndag!

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar