söndag 17 mars 2013

En överraskning i hönshuset.

Jag gillar inte överraskningar, nästan aldrig i alla fall. Men morgonens gåva från hönsen gjorde att jag spontant utbrast, Åhhh!

Deras äggläggningsuppehåll har varit väldigt långt, men jag har låtit dem hållas. Med extra ljus hos dem och värme så hade de självklart värpt i längre perioder men nu har vi dem lite mer spartanskt. Å andra sidan när det första ägget kommer så är det en verklig gåva och man blir riktigt glad och tacksam. Att få egna färska ägg igen efter en lång höst och en mörk vinter det finns knappt nåt bättre. Trots en kyla som håller i sig så bjuder varje vecka på ett nytt vårtecken : )

Just det här ägget är jag säker på att det kommer från en av de blandfärgade hönorna. Det vet jag eftersom jag noterat att hon pysslat i ett av redena de sista dagarna.

Trevlig dag på er : )

********













2 kommentarer:

  1. Vilket fint ansiktslyft din blogg fått. Tjusigt!

    SvaraRadera
  2. Åh, härligt att kunna hämta ägg på sin egen gård. Jag kör några mil men det är det värt för att få tag på ägg från höns som mår bra... Din blogg är härlig att följa! Tack för att Du delar med Dig av Din vardag!

    SvaraRadera