fredag 1 mars 2013

Fika i solen.

 Jag bjöd in solen på en fika idag. Fika, det är väldigt svenskt det. Att göra det i de första värmande solstrålarna är sann lyx. Lyx behöver inte vara så mycket mer när man suttit instängd i mörkret sen i november. Inte behöver det kosta så särskilt mycket heller.

 En trasmatta på en gammal stol värmer rumpan. Rotade fram en bit hembakt sockerkaka ur frysen och bryggde mig en kopp kaffe. 

Sen gick jag ut till solen och njöt av lyxen. 

Skönt att kisa med ögonen mot solen igen, en nästan smärtsam njutning som jag måste göra bara för att påminna mig om hur det känns : ) Sitta ner en stund och reflektera. Kom också att tänka på ett av de hus vi varit spekulanter på, ett av de första husen med bra lador och dyl. Det skulle säljas privat av två äldre syskon. De ville ha bra betalt, mycket mer än vad vi ville betala. Det stod tomt länge men för ett tag sen så blev det sålt. Här om kvällen bad jag sambon om en extra sväng förbi den gården när vi var ute i ett annat ärende. 

Halva boningshuset såg ut som en carport... de hade rivit ut och tagit bort väggarna (golvet?) i köket och ett av rummen som låg i fil. Man kunde titta rätt in i huset. Så märkligt. Det måste ju betyda att de stackarna som köpt huset råkat ut för nåt jätte problem. Jag kan inte tänka mig att den renovering som behövdes göras i köket borde bli så drastisk annars. 

Vi körde därifrån med lite blandade känslor. Jag tycker fortfarande att stället är en pärla, pga läget. Sen har det massor av utrymmen. Något sämre med mark men, men. Så där satt vi lite stumma i bilen och visste inte riktigt vad vi skulle tycka. Glada att vi inte fått köpa gården trots allt. Tyckte lite synd om dem som nu köpt. Vi har ju varit på fler visningar och lagt bud på ytterligare en gård med STORT renoveringsbehov. Den är såld nu. Mäklaren ringde för någon dag sen och undrade om vi ville höja vårt bud ytterligare men jag tackade nej. Att lägga ut mer pengar på köpet hade varit en synnerligen kass affär. 

Och sen har jag gjort en jättemiss som jag grämer mig över. På nåt sätt så hade jag missat ett objekt på hemnet. När jag fick syn på det så var ett bud lagt mycket under utgångspris. Sambon sa ja till objektet (han är annars en aning svårflörtad och har många invändningar) Jag ringde mäklaren omedelbart. Mäklaren berättade att köpet var så gott som klart de skulle skriva papper med spekulanten om några dar men han kunde ju fråga säljaren om denne var villig att ha en visning till. Det var två nervösa dar innan mäklaren ringde tillbaka och sa att säljaren tackat nej. De hade bestämt sig för det bud de fått. Och det kan jag i och för sig förstå. Men jag grämer mig, är riktigt förbannad på mig själv över min miss. Så att solen nu är här är lite plåster i själen : ))

Trevlig fredag på er. Har ni sol i helgen. Passa på att fika ute : ))

***********


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar