fredag 4 oktober 2013

Tar fram fulgarnet ur gömmorna...


Ett par vantar jag gjorde för ett par veckor sen. Det börjar bli dags att använda dem. Både om mornar och kvällarna så smyger kylan på en. Jag stickade av mitt växtfärgade garn. En tråd grönfärgat av brakvedsbär och en tråd var eklöv och bark. Resultatet blir en vante i olivgrön ton. Jag gjorde vantens skaft lite längre så att den väl skulle täcka handleden och en lite längre bit upp på ärmen. Som ett slag som kan vara både nervikt som på bilden eller vikas upp...




Slaget är stickat av ett förskräckligt misslyckat garn. Ett av mina första försök att spinna angora utan att ha en susning av vad jag höll på med. Det blev två singlar (trådar) som var på tok för hårt tvinnade eller knappt alls, tjocka pluppar överallt och sen till sist, ihop tvinnade utan rytm eller balans. För jäkligt helt enkelt. Sen har det legat i mina lådor som en ful påminnelse. Såg ett medvetet pluppigt garn som en riktigt duktig spinnerska hade gjort slag av på ett par vantar och fick en ide.

Plockade fram mitt skämsgarn, gjorde om det till två singlar och tvinnade om dem med en singel från mitt ekblad/barkfärgade garn. Det blev ju riktigt bra :))

Så nu har jag mig ett par varma vantar i vinter. De blev en aning stora så kanske jag försöker ge dem en tovad struktur i tvättmaskinen så att de även krymper lite. 

Trevlig fredag... jag funderar på en liten utlottning igen.

*********

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar