onsdag 30 oktober 2013

Lavexperiment



 I spåren av Simone så plockade jag en massa lavar igår. Flera grenar hade ramlat ner från våra gamlingar runt huset. Gamlingarna det är våra stora ekar och lönnträd. 
Det går att färga garn med lavar så varför inte passa på när det ligger ett sånt överflöd framför fötterna? Jag samlade så att det räckte till ett experiment och resten torkar jag för framtida bruk om experimentet blir bra. Jag fyllde en glasburk med en tredjedel lav sen på med vatten och en skvätt ammoniak och snabbt på med locket. Nu ska den få stå några veckor, gärna i ett soligt fötter har jag hört, nåja vi får se hur mycket sol det blir. Det är ju lite fel årstid för de riktigt varma temperaturerna. Nu är jag heller inget expert på lavar så jag är inte tvärsäker på att just dessa ger färg. Men det är det jag tycker är så kul, att få leka och testa själv.

Man har färgat textilier med lavar sen 1000 talet men nu lever vi i en tidsålder då mycket av det vi har omkring oss är på utdöende, så även vissa av lavarterna. Alltså så får man inte plocka lavar hur som helst. Kolla först om den är hotad om du tänker ta den direkt från träd eller så bör man vara lite extra rädd om våra gamlingar. De är hem för en massa småkryp och mikrober som behövs i naturen. Närmare 2000 arter bor det i en riktigt gammal ek. Och sen är de ju väldigt vackra också, de gamla :)

Trevlig onsdag!

********








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar