tisdag 1 oktober 2013

Drömgarnet?


Den fick ligga tills sig lite, fibern innan jag prövade den. Babyalpackan jag köpte hade visst varit intressant att spinna för sig men nu hade jag ju inte köpt så mycket så jag ville hitta en värdig fiber att blanda den med, en med samma lyxiga känsla men som inte blir för intressant i sig. Låter det rörigt? det är det nog, men så tänker jag ;) Ett tag var jag inne på att blanda alpackan med satinangora men näää, de ska nog få spela huvudrollen var för sig i mina garner. Det fick bli finullen som jag fick. Den var sagolikt mjuk, en aning kort i stapeln och lite knepig att spinna. Men vilket härligt garn det blev av den när jag test spann den. Jag hade inte så mycket av finullen heller så jag beslöt att mitt nya garnprojekt skulle innehålla alpacka/finull. 

Jag kardade de båda fibertyperna för sig först sen blandade jag dem. Det blev en blå låda med härligt fluff :)

 Sen spann jag en batt i taget. Gjorde små fiberbullar och spann en i taget framför tvn. Finns banne mig ingen bättre avkoppling. Man kommer ner i varv och hinner sortera en massa tankar.

 Så här blev det. Rätt så tunt och väldigt mjukt. Ca 270g och nästan 500 m långt och galet lätt spunnet. De två fibrerna passar varandra perfekt.

 Det färdiga garnet färgade jag med blodrödspindelskivling, denna fantastiska svamp. Jag kokade om de svampar jag redan använt och tog även de bad som blev över sen sist. Betade med alun direkt i badet och så här blev det :)

 Knappt att jag själv fattar att det är färgat med svamp. Vilka färger!

Det kommer att bli en liten sjal av detta garn och jag kommer att blanda dessa fibrer igen för jag trivs förbaskat bra med denna blandning. Alpackan köpte jag  här >>
Detta garn är så mjukt och skönt att det utan problem kan bäras närmast kroppen.


Trevlig tisdag!

*******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar