måndag 7 oktober 2013

Färgat med rödlökskal.




Helgen kom och helgen gick, swichhhhh! Så var den över. Jag spann klart kaninullen och fårullen som jag blandat. Garnet blev sådär. Inte så att det var fel på fibrerna utan snarare jag som på nåt sätt inte blev helt nöjd. Garnet kändes oinspirerande när det blev till i mina händer. Fick ihop en härva på 125 g som var grå och drog igång ett färgbad på lördagskvällen. Trodde jag skulle hinna klart innan sambon kom hem. Han var tävlingsledare på klubben under hela dagen så jag härjade fritt med grytor och ammoniak. 

Han kom dock hem när ammoniak doften låg som tyngst
över köket och vände i dörren ;) Ja jag rekommenderar inte att man färgar och använder ammoniak inomhus. Det är inte bra på något sätt... egentligen, trots öppna fönster och ytterdörren på vid gavel. Doften av hårsalong kändes nog nån kilometer bort. Som färggivare hade jag rödlökskal som jag kokat ur kvällen innan. Den mängd rödlökskal jag samlat gav mig en mycket mörkröd, nästan brun färgmättnad i badet. Det gråa garnet fick en gröngul ton som är ruggigt ful enligt mig. Nej jag är inte nöjd. Jag lever med härvan ett tag men kommer förmodligen att färga om den i någon trevligare nyans. I går var vi i Kalmar och på vägen hem rastades hundar i en "ny" skog där jag hittade ytterligare några färgspindelskivlingar. Det är sådant man blir glad av och
kanske härvan kommer att färgas med dessa :)

Ha en bra måndag!

*******



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar