lördag 13 september 2014

Tid för gryta.


En härlig sak med denna årstid är att nu är det dags för långkok och grytor igen. Sån mat som en del tycker är så jobbigt!? att laga... eh, sån mat sköter ju sig själv och är perfekt. Bryn eller bryn inte köttet. Jag älskar mina stora järngrytor till detta, i med några liter vatten, buljong, kryddor och annat gott. Låt koka en till två timmar beroende på kött och storlek på grytbitarna. När det är 20 minuter kvar så brukar jag ha i klyftade eller tärnade grönsaker och rotsaker. Men man kan ha i dem på en gång om man känner för det. Vitsen med långkok är inte att man lagar till det när man är hungrig. Vitsen är att man lagar så det räcker till flera måltider. Antingen så spar man det i kylen några dar eller så fryser man in som matlådor. Så himla smidigt när man kommer hem. Bara att värma. Ett långkok smakar alltid bättre nästa dag :) Då har det fått gotta till sig lite. Efter all fräsch och lätt sommarmat så är det härligt med en varm mustig höstgryta :) Är man riktigt praktisk så har man i det man ska ha till på en gång tex potatis, ris eller bulgur. Eller så äter man bara bröd till.
 
I dag har jag varit i svampskogen på förmiddagen och S har varit nere vid klubben och tränat hund. I stället för att laga mat så har jag rensat svamp. Mitt långkok har skött sig själv under tiden :)
 
Trevlig lördag!
 
*****
 



2 kommentarer:

  1. Även jag älskar denna årstiden där jag gör grytor i mina järngrytor som får puttra länge. Perfekt med storkok och frysa in och det blir ju bara så gott. lite hembakt bröd till det och man står sig länge!
    Ha en skön helg!

    Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är hösten underbar. Hoppas den stannar länge :) Ha en fin helg själv <3

      Radera