fredag 12 september 2014

En mix av det mjuka.



 
September bjuder på sol och visst en och annan skur men när solen lyser så flyttar jag ut mitt arbete. Jag har haft lite alpackaull kvar och några battar ull från mina sveafällar liggandes så jag kardade helt enkelt ihop dem. Fibrerna var lika långa så de passade alldeles särskilt bra ihop denna gång. Battarna blev härligt vaddiga och det gick att se vilken spinn upplevelse det skulle bli bara genom att titta på dem. Denna blandning har bara runnit in i spinnrocken, som kvicksilver.
 
 
Det är bland annat detta som är så roligt med att spinna, mångfalden och variationen :D Ena dagen sitter man med något grovt för att som i härom dagen spinna superfin värmlandsull. Den spann jag otvättad och okardad, tog bara en tuss och fluffade upp lite. Försökte spinna från klippsidan för att behålla den blekta skiftningen ut mot toppen även i det färdiga garnet. Ett sådant garn tar lite längre tid att spinna. I går satt jag med dessa mjuka, väl preparerade battar och spann... Knappt någon ansträngning alls, bara att mata in i rocken och njuta av upplevelsen.
 
Trevlig fredag på er!
 
******
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar