lördag 20 september 2014

Rätt in i skogen.

 
 Vilken härlig lördagsmorgon :) Jag har redan varit ute och plockat svamp. Vi har hund som skall göra MH idag, det tar S hand om jag får vackert stanna hemma. Så jag klädde mig i svampplockarkläder och drog rätt in i de närmaste granplanteringarna. Där står de tätt både granen och svampen. Med hela huvudet och nacken full av barr så kröp jag runt på knä inne i mörkret på jakt efter svampen och jag blev inte lottlös.
 
 
Ca 1.2 kg bara rödskiviga hattar i denna papperskasse och det vita, det är den ull jag nu ska färga.

 
En härlig ull, vit och fluffig med en fin lock. Mycket lanolin och fin lyster i. Mjuk ja, en blandning av finull och köttras skulle jag tro. En ull som jag kallar för mina sveafällar. Just denna som jag plockat undan för färgning har jag ett extra gott öga till. Jag tror att det blir ett jättefint garn men tyvärr så är ullen bitvis väldigt skräpig så det kommer att krävas en hel del jobb med den. Men den är värd det :)
 
 
När garnet är färdigt så kommer jag att sälja det. Min gissning är att det blir ett rött mustigt garn som kan bli en trevlig sjal :)
 
Fin lördag på er!
 
 
****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar