söndag 14 september 2014

Mer av det röda tack!

 
Här ligger mitt vitt vita alp-fluff, mina battar av alpacka och ull som jag kardade ihop här om dagen. Det blev ett ganska tunt garn som jag svampfärgade. Första försöket blev totalt misslyckat. Jag hade en hög med sammetsfotad pluggskivling som låg ute i en bunke och ruttnade. Tänkte att det kunde vara spännande att se vad det kunde ge för färg. Jag var i alla fall ute efter någon nyans som inte var sockersöt. När svampen var urkokt så tappade jag hela grytan på gräsmattan, naturligtvis upp och ner :/ Så gick det med den färgen...
 
 
 Bara att börja om. Rotade lite bland mina flaskor av sparade gamla bad och hällde ihop några till en skön häxblandning och lät garnet glida ner. När jag tog upp det så såg jag att jag fått ett köttfärgat garn, tvi! Just sån blaskrosa jag inte ville ha! Gör om gör rätt. Fyllde på nytt grytan med vatten och hämtade lite blodspindling och rödskivig spindling. Det blev mycket bättre.
 

 
Jag fiskade upp ett rostrött garn ur grytan och jag är väldigt nöjd. En fin höston har det fått. Färgen tog lite ojämnt så det finns ljusa skiftningar i det men jag tror det bara blir fint när man stickar av det. Garnet är väldigt mjukt och jag önskar att jag hade mer av det. Det skulle bli en jätteskön okli-ig (eller hur det stavas) tröja. Nu får det bli någon mindre sak istället. 
 
 Trevlig söndag!
 
****
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar