måndag 20 maj 2013

Sticklingar, rotbitar och fröer.

 Innan S startade gräsklipparen för första gången här i år så var jag tvungen att jaga runt och leta rätt på sådant som jag sett spridit sig, innan de var historia. Är det grönt går det att klippa är S filosofi. Jag fann även denna lilla pion i min kompost. Den kommer från en liten rotbit som jag slängde förra året då jag grävde om ett land och flyttade på pionerna. Inte trodde jag att den lilla rotbiten som gick av skulle resultera i en ny planta : ) Det sägs att man inte ska flytta på pioner men det verkar inte mina ha hört. De är på väg upp lika fint som förra året.

 Lika bra har de taniga skottet jag tog från vår enorma rödavinbärsbuske tagit sig, dessa har stått lite i skymundan och glömts bort i sin kruka. Så fort jag hittar en bra plats till dem så ska de i jorden.

 Och trågen med frön av lite allt möjligt som jag ideligen glömde att vattna. Jag hade tänkt tömma ut jorden i komposten men så fick jag syn på dessa små taniga... det är Akleja frön som tydligen grott om i år. Jag var övertygad om att de små dog redan förra året. Nu ska de få en bättre chans att överleva.

 Jag samlar dem alla här i denna kruka tills vidare. Där får aklejor, pion och jätte vallmo bo tills bättre plats ordnas.

Här är min andra överraskning, en hög med pinnar och lite gröna blad : ) Jag var helt säker på att den inte överlevt vintern, min favoritkrydda, men joho då, den lever. Jag har fortfarande en stor påse Salvia i frysen från de två plantor jag köpte förra året. Det verkar som om båda har överlevt vintern ute i landet, vilket är kul tycker jag.

Ja så var det fönstren då. Här har det regnat och blåst samt att alla skogens träd precis just nu skall släppa i från sig sina fröer och pollen. Så just kittning och målning har legat nere i helgen. Jag har bara testat att kitta en bit med ett fastare kitt, ett linoljekitt som man kan rulla till en sträng i handen. Fantastiskt! Vilken fin gammal metod. Fungerar alldeles utmärkt för mig : ) 

Ni som kommer med goda råd, tips och uppmuntran. Allt är lika välkommet. Goda råd och tips kan man behöva även om man hört det förr, saker tål att  upprepas och uppmuntran tja det kan man väl aldrig få för mycket av ?


Ha det gott var du än är : )

**********









 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar