måndag 6 maj 2013

En smygtitt på hur man bodde förr.

 När man nu är på trädgårdsmässa och den hålls i Vämöparken, Blekinges svar på Stockholms skansen... fast mindre och bara med fokus på Blekinge, så måste man ju kika in i de små Blekingehusen och titta på hur man bodde förr här i detta lilla län.





Jag låter miljön tala, ord är överflödiga om man är en romantiker som mig. Jag blundade för sambons mera skeptiska min till det påvra.

I dag blir det en del grävjobb ute. Jag köpte sättpotatis igår och den ska nu ner i jorden, likaså sättlöken. Sen blev det några tomatplantor då jag har platsbrist och inte kan förodla allt själv. Tomatplantorna skall ner i stora krukor och de får bo i den lilla glasverandan tills jag vågar flytta ut dem. Gurkorna som jag haft plats att förodla själv skall planteras om. Sen ska det vattnas i landen för nu har vårsolen legat på i flera dagar. Vårt enda unga äppelträd skall bli av med gräsmattan runt fötterna. De ska tydligen trivas bättre om de slipper konkurrera. Sen finns det ett jätte projekt och det är att ansa/beskära/ta livet av? det urgamla äppelträdet som står på vår tomtgräns. För närvarande så ser det ut som en stor hög med dött, mossigt ris men för 2 år sen så lyckades det sätta i alla fall ett par äpplen. Kanske kan det räddas efter minst 50 år av förfall?

Och sen ska jag planera för veckans happening, var ska jag placera det som komma skall, hur mycket behöver det grävas och hur skall vi utforma det hela på bästa sätt?
Dagen innehåller en hel del och jag tänker njuta av varenda sekund nu när det äääntligen är vår och varmt. I kläckaren piper det, kläck nummer två för denna säsong är i gång. En pärlgrå och en legbarfärgad kyckling har kläckts än så länge : )

Trevlig måndag!

******



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar