lördag 18 maj 2013

Första fönstret nästan klart.





I går så hade färgen torkat på det första fönstret (Ja det blir grönt på utsidan och vitt på insidan) så jag började försiktigt att sätt tillbaks glasrutorna igen. Lite pilligt då jag inte märkt upp alla glasrutor, man får testa några ett par gånger tills man hittar dem som passar. Sen var det de små nubbarna som skulle spikas runt ramen för att hålla rutorna på plats. Detta var mitt Ågrenprojekt. Jag har sett framför mig hur jag slår sönder ruta efter ruta när jag missar med hammaren, för att inte tala om mina fingrar..

Men det gick ju väldigt bra måste jag erkänna. Jag tog den gummimatta som jag har i botten av en hundbur på utställningar och la den som skydd mellan hammaren och glaset. Visst nubbarna kanske inte sitter så nära glasrutan som om en glasmästare hade gjort jobbet men anledningen hörs ju på namnet. GlasMÄSTARE, jag = Amatör!

Så med tanke på att jag aldrig gjort detta förut så är jag nöjd. Stolt över vad jag åstadkommit så skulle det kittas och nu började problemen. S hade varit omtänksam nog och köpt kitt på tub. Låter ju enkelt tänkte jag. Bara att klippa av toppen, sätta på den medföljande spritsen och i med alltet i "sprutanordningen" Sen är det bara att kitta. Jag kan ju börja med att säga att jag blev så stressad av hur illa det gick så att jag började gråta. Gamla tanten stod mitt på gårdsplan och var röd av ilska över att allt jobb jag lagt ner hittills nu blev förstörd på grund av den här kittskiten! Det rann överallt försökte man torka bort det så fastnade det på andra ställen, det var ett helvete. Lite vatten men några droppar såpa i ska man visst ha för att då är det lättare att forma till kittet, släta ut det. Jag kan säga med en gång att det är omöjligt att forma senap och detta hade samma konsistens.

Det hela slutade med att jag slängde sprutan med kitt, tog alla nerkladdade redskap och gick in för att tvätta av mig och redskapen samtidigt som jag lugnade ner mig och torkade tårarna. 

När jag kom ut efter en stund så hade blåsten gjort att kittet runt fönstret var fullt av skräp från bokträdet. Jag gav upp.


***********




2 kommentarer:

  1. Men stackare! Allt slit och så ska kittet jävlas, ursäkta språket men jag misstänker att du använda starkare vokabulär :-)
    Snyggt blir det och nu blir jag sugen att fortsätta men jag måste vänta ett par veckor. Vill få lite ordning i trädgården först. Kämpa på och jag hoppas du hittar en lösning med kittet. Fråga en glasmästare, många hantverkare brukar vara snälla och hjälpa en.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Usch! Lät inte roligt alls.

    Vet inte ens om du vill ha något tips, men ett är att klippa av pipen på tuben ganska snett. Då kan man få kittet att komma ut rätt från början liksom och sen bara släta till med ett blött finger. Prova dig fram på något oömt först!

    Lycka till!

    SvaraRadera