måndag 13 maj 2013

Årets första primörer!

Jag älskar de små knäppa bilderna jag hittar som jag kan blanda med mina egna bilder. Dig on for viktory är en engelsk uppmaning under andra världskriget. England var avskuret, isolerat och att odla hemma var ett sätt att överleva, att segra. Var individ som kunde, uppmanades att gräva i jorden, så och skörda för att förse sig med färska grönsaker och vitaminer. Liksom att hjälpa till att förse soldaterna med mat.

I går var det faktiskt dags för primörer här hemma. Rabarbern har kommit så pass att det var dags att plocka av en del kälkar. Av den Danska tv kocken Camilla Plum så har jag lärt mig att den nedersta delen av rabarberstjälken, den som är vit och klibbig. Den skall man ta med och vara rädd om om man vill göra marmelad eller gele´. Den innehåller en massa naturligt pektin (förtjockningsmedel) från växten och speciellt de små mjälla stjälkarna på våren är fyllda av det. Förutom rabarber så grävde jag upp lite kronärtskockor. En len gräddig vårsoppa på skockorna och en liten rabarberkaka med glasyr.... mmm S var överlycklig eller kanske inte. Han föredrar tyvärr en mindre grön lunch. 

Idag ska jag försöka hinna lite på fönstren. En båge är tomt på glas, bågen är skurad och skall oljas innan målning.

Trevlig måndag!

*******



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar