tisdag 14 maj 2013

Kämpar med fönstren from hell...

 Ja, så här ser väl drömmen ut men jag är inte ens i närheten. Inte ännu på länge. Men jag googlar växthus, planthouse inspiration för att hålla tåga och arbetsmoral uppe.

 Jag beslöt att slakta ett fönster och använda de små rutorna till att laga de andra fönstren med. Så slipper jag be glasmästaren skära ut en massa nya fönster. Den första karmen var lätt att ta bort rutorna på. Den tomma karmen skurades med grönsåpa, rutorna fick ligga i vattenbad med en blandning av grönsåpa och tvättmedel över natten. Dagen efter så strök jag karmen med kokt linolja. Jag har försökt googla mig fram till om jag skall använda, kall eller kokt men gav upp när även rådet att använda kall som man värmt upp lite kom upp!? Efter en natt i vattenbad så blev rutorna som nya. Jag använde en sån där tuss med "stålull" för att få bort kitt och färgrester. Sen sköljde jag rutorna i kallt vatten och de fick ligga att torka. Dessa 30 talet rutor blir mina extra fönster när resten av fönstren skall göras i ordning.  

Jag har velat fram och tillbaks om hur jag skall göra. Bara skrapa bort sånt som är löst, tvätta, byta trasiga rutor och sen bara måla? Eller ska jag ta bort samtliga rutor och skrapa bort allt gammalt kitt, all gammal färg och börja helt om från början? Vilket är ett jätte jobb. Nu blir det jättejobbet då jag såg hur fina de urtagna rutorna blev efter tvätt. De sitter omlott i bågen och skarven har genom åren samlat en massa smuts. Det stör mig. 

Efter mitt beslut så gav jag mig på fönster karmen from hell! Maken till dum karm. Rutorna sprack i parti och minut när jag försökte lossa dem. En ruta sprack i handen och den ena vassa delen med fin spets på trängde rätt in i handen, jag skar mig i fingrarna, jag svor, jag var skitförbannad helt enkelt. Jag ångrade allt. 

Jag tog fram släggan och slog sönder allt, sen slängde jag det på elden när jag plåstrat om mina blödande händer. Eller nä, jag tog en kopp kaffe, lugnade ner mig en stund och övervägde att göra det jag just skrivit. Efter kaffet och min stund i lugn och ro så gick jag ut igen. Det var förmodligen behövligt för resten av glasrutorna gick helt ok att lossa. Lite mer pill och lite längre tid tog det än jag räknat med men jag hann även stryka detta fönster med linolja och lägga glasen i vattenbad innan jag tog kväll.

I natt har det regnat så inget måla karmar idag. I stället så skuras de blötlagda fönstren och kanske börjar jag på ett nytt fönster *jippi* eller nåt....



 För att inte tappa sugen redan nu så googlar jag vidare. Kruk och redskapsförvaring finns det många idéer kring. Jag vill nog egentligen hålla det enkelt och funktion framför mys. Men vem smälter inte inför såna här bilder?

 En fåtölj vore skönt men jag har tänkt använda växthuset året om och under den kalla mörka årstiden då inget växer där så kommer hönsen att flytta in. Jag tror säkert att de skulle uppskatta en fotölj. Frågan är väl hur fräsch den skulle vara efter ett tag i hönsens sällskap.

 Och det här så himla läckert, en dröm. Till och med skira gardiner...

Mitt eget växthus kommer nog att bli lite mer så här, minus stensättningen för det blir stampat jordgolv rätt och slätt. Men dessa hyllor var väldigt praktiska tycker jag. Jag skaffar växthus för att odla mat inte för att sitta och mysa. Jag skulle kunna göra en mys hörna men jag vet att jag aldrig skulle sitta där. Det har jag inte ro till. Bondjäntan är min inspiration vad gäller höns i växthuset
http://bondjantan.blogspot.se/
Och iden kring grunden av växthuset snor jag från Johanna som bor ett par kilometer här i från.
http://www.sareklint.se/Johanna/tradgard.php#just_nu


Trevlig tisdag!

********










3 kommentarer:

  1. :-) Ler stort eftersom vi är så i växthusfas när det gäller våra fönster! Vad använder du för metod när du kämpar med fönsterrutorna. Jag kör på att ta bort kittet först och då använder jag en morakniv. Funkar super på gammalt kitt och är lite svettigare när det är nygammalt. Har petat bort nästan allt kitt på 12 rutor och har 6 stycken kvar. Om jag bestämmer mig för att göra alla nu. Jag behöver "bara" nio till mitt växthus.

    Älskar bilderna på inredningen fast höns som Bondjäntan ska jag inte ha så det får nog bli en liten stol i hos mig :-) Kämpa på och håll fanan högt, snart kommer väl mitt frustrationsinlägg!
    Kramar Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. så i samma växthusfas ska det så klart stå.

      Radera
  2. :-) Nej, jag har inte tagit bort fönsterrutorna bara kittet. Sen börjar det delikata uppdraget att ta bort alla små spikar och plocka ner fönsterrutorna... Jag tittar också efter dörr. Har velat fram och tillbaka om jag ska ha pardörrar eller inte. Har hittat en som jag gillar men den ser inte ut som jag från början tänkte... Fast ofta är det väl så. Jag skulle ju från början ha ett köpeväxthus i rött stål :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera