torsdag 1 december 2011

Julpynt i naturmatrial, det finaste.

Stormen har något gott med sig i alla fall för mig. Jag tror inte att skogsägaren här är lika glad. De om kullblåsta granarna har fullt med kottar på sina grenar, i vanliga fall för högt för att nås och förmodligen inte tillåtet att kapa grenar med eller utan kottar på andras träd. Men nu när de ligger på marken. Då passade jag på.
Hittade också en tunn skiva träd från avverkningen. Den passade jätte bra som bricka : ) En rot blev fin med ett rött snöre och lite snö på burk.

Alltsammans placerade jag i mitt jätte monster till kista. Men först så skulle kistan som är hur tung som helst gjord i massiv ek flyttas från lillstugan 200 meter till vårt hus i en lätt uppförsbacke. Jag slet som ett djur bara för att överhuvudtaget få ut kistan ur lillstugan. Det liknade nog mest en brottningsmatch när kistan stod på högkant i lillstugans dörröppning, jag lätt lutad mot den, både bromsandes och försiktigt tippandes den framåt Kistan huvudet högre än mig.

Men jag fick ut den och upp på en sån där trilla (som jag kallar det, fast jag vet att det heter nåt annat som jag inte kommer på just nu) Lyckades dra den fram till vår dörr och parkera den mot väggen. Sen var det bara att sätta två lister inuti på kortsidorna efter som kistan är enorm på alla håll, även på djupet. Jag får mer än väl rum att ligga i den : ) Sen sågade jag till ett par bräder som jag la på längden i kistan, som ett lock på en lämplig höjd. Så slapp jag fylla hela utrymmet med granris och fick en stadigt platta för det som skulle ner i kistan.

Det blev mest ting från skogen. Men ljuslyktan och det röda bandet samt den lilla duschen med snö på roten är ju köpesaker förstås. Kransen är hemmagjord och är ett bidrag från hönsen : ))


Nu är det sängen som gäller jag har en fin fin nackspärr, det kostar på att brottas med stora kistor.


******************


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar