onsdag 7 december 2011

Hemmagjort smör.


Hemmagjort smör.


Vill på en gång slå hål på en myt som förföljer oss när vi är små och säkert också långt upp i mogen ålder, tja även de övermogna kommer säkert att förvånas över min upptäckt ; )


Minns ni när man var liten och fick börja hjälpa till i köket? Det var relativt riskfritt att placera en skål med en visp i framför barnet. Inte mycket kan gå fel, inget kan bli bränt eller skada barnet. I mitt fall var det att vispa grädden som blev de första övningarna i köket. Ett mödosamt och rätt trist arbete. Bättre och roligare blev det när elvispen fick börja användas, now we talking! Under hela denna utvecklingsperiod har det tjatats om att; Vispa inte för länge då blir det smör... och mor har hållit ett vaksamt öga på en och grädden. Själv har man nervöst och vördnadsfullt avbrutit sitt visande ideligen och frågat; Är det bra så här, det är väl inte smör?


Till er alla där ute som fortfarande tror att ni av misstag skulle råka vispa grädden till smör, ni kan vara lugna. Det är en myt att det blir smör så fort. Det blir en hårt vispad grädde, men inte smör. Jag vet, för jag har gjort eget smör : ) Det tar en väldans lång tid att vispa tills det blir smör. Man vispar och vispar och vispar. Grädden blir mer och mer hård, man börjar misströsta och sen plötsligt så släpper den vasslen och smöret bildar en egen klump. Häll av vasslen och i med lite salt efter tycke och ev någon krydda om man vill ha annan smak på härligheten.


Jag vispade upp en halvliter grädde. Det blev nästan ett kvartskilo smör. Mannen påpekade att det var dålig ekonomi i det smöret. Med tanke på kilopriset. Grädde per liter är dyrare än köpesmör per kg.


Men jag slog i alla fall hål på en myt, ungarna kan gott sättas att vispa grädden och föräldrarna kan sluta oroa sig för att det ska bli smör, barnen lär ha tröttnat innan dess...


Tjing på er!


************



1 kommentar:

  1. Sitter här och skrattar gott för mig själv! Inte visste jag att det tog sååå lång tid att vispa grädden till smör. Måste ha varit ett hårt jobb att göra smör förr... innan elens intåg. Ser otroligt gott ut i alla fall!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera