lördag 31 december 2011

Inkokning, ett gammalt sätt att konservera mat.

I går gjorde jag en stor satts med köttfärsås. Den skulle räcka till både Lasagne och köttfärsås till tex spaghetti Lasagnen hamnade i vår mage och i frysen. Men sen var det då resten av köttfärsåsen. I går fanns det tid för min experimentlusta. Jag tänkte testa inkokning, ett gammalt sätt att konservera mat på. I dag totalt bortglömt i hemmen sen frysens intåg. Lite trist tycker jag att gamla beprövade metoder bara faller i glömska. Men okej, en frys är ju enkel: bara att öppna dörren och stoppa in eller plocka ut maten. Sen står den där och tar plats och drar ström... Å andra sidan så används metoden varje dag året om av storproducenterna. Varje burk med något innehåll typ sylt är processat på detta sätt. Skillnaden på deras och mitt sätt är att deras ofta innehåller en mängd tillsattser som aldrig behövdes förr. Jag har valt att göra som min mormorsmor skulle ha gjort.


I dag är jag en smula trött och trög i huvudet, man blir så av små valpar som håller en vaken och inte låter en sova ut på morgnarna Därför har jag saxat lite text från Alternativ.nu en mycket bra hemsida för dig som är intresserad av miljö och framför allt självhushåll.


Saxat från Alternativ.nu


Inkokning

Att koka in kött och grönsaker på burk är ett bortglömt men bra sätt att ta hand om skörd och slakt. Har man ett rejält burklager och lite rutin på hanteringen går det riktigt snabbt att ta hand om stora mängder. Konserverna håller sig sedan i evighet, utan socker, salt, konserveringsmedel eller elektricitet, tills man öppnar burken, ev. värmer lite och serverar.

Det finns många olika sätt att bevara det gården ger vid skörd och slakt. Det vanligaste sättet i dag är kanske infrysning, trots att det är en metod med många nackdelar.

•Frysar är dyra, kräver en industri för att tillverka och går knappast att laga
•De förbrukar ström
•Om strömmen går eller frysen går sönder, kan enorma värden förstöras, och hundratals timmar trädgårdsarbete, djurskötsel, skörd och slakt är förgäves.
•Man måste veta dagen innan vad man ska äta så det hinner tina.
•Det går åt mängder med plastpåsar.
•Grönsaker måste förvällas innan infrysning.
•Det går inte att få in allt en familj äter på ett år i några frysboxar.
En av de bättre metoderna att ta till vara sin mat på är inkokning, eller som det ibland kallas: konservering eller hermetisering. Metoden lanserades i början av 1900-talet då staten anordnade kurser och möten för att lära ut denna ädla konst till landets husmödrar. I dag är den nästan bortglömd, trots många fördelar:

•Samma burkar återanvänds
•Det håller sig nästan i evighet.
•Burkarna behöver inte stå kallt
•Inga tillsatser behövs
•Ingen energi krävs för lagringen
•Ingen förvällning behövs
•Man ser innehållet i burkarna
•Snabbare matlagning


Det går i princip att koka in all mat. Från grönsaker till kött. Mitt experiment igår gav mig 4 burkar med färdig köttfärsås. De står nu i skafferiet och där tänker jag glömma bort dem ett par månader. Sen får vi se när jag öppnar en burk hur resultatet blev. Naturligtvis så kunde jag inte låta bli att dagdrömma när jag stod i köket med mitt experiment; Tänk ett sådant där stort skafferi eller en riktig jordkällare...



GOTT NYTT ÅR PÅ ER!


****************

1 kommentar:

  1. GOTT NYTT ÅR! Eller grått nytt hår och happy new beer :)

    SvaraRadera