måndag 3 oktober 2011

Hönsreden.

Vi har en väldigt bra hög med spillvirke här. Där går jag emellan åt och rotar. För någon vecka sen så bestämde jag mig för att hönsen skulle få reden. Hitills så har de haft ett hörn att lägga sina ägg på. Ja de har valt hörnet själv. Men nu tänkte jag att det skulle bli riktiga reden. Vi har bytt knutbrädorna på torpet så de gamla bräderna har hamnat i spillvirkeshögen. Perfekt till reden tänkte jag.
Jag är INGEN snickare, det måste jag säga med en gång, Villig men ack så okunnig. Lyckades i alla fall mäta hyfsat rätt och foga ihop det hela till nått hållbart. Tur det finns sticksåg och skruvdragare.

För tillfället så står redena på golven men tanken är att de ska hänga på väggen sen. Jag gjorde två stycken och tänkte att falurödfärg på dem skulle pigga upp. När jag målat klart slog det mig att de flesta hönsen är ju vita...de lär bli rosa nu : )


Inte ett ägg har lagts i redena ännu, ja vi får inga ägg överhuvudtaget nu. Alla hönorna plus tupp har börjat rugga. Så nu får vi nog vänta tills i vår på dagsfärska ägg. För det kan väl inte vara nåt fel på mina hemsnickrade skapelser?

( Bäst man rymmer upp på pinnen när galningen med kameran är i farten...)



****************

1 kommentar:

  1. Jättefina reden, jag skulle nog påstå att du är händig som få! Tänk att göra ett helt höghus av sådana reden längs med en vägg, det skulle jag kalla hönsstyling!
    Må gott,
    Eija

    SvaraRadera