fredag 21 februari 2014

Dvärg kochin, porslin.



Ja det blir inte bättre än så här, bilderna alltså. Unge herr Fajans och hans lika unga flickvän china går in och gömmer sig så fort jag kommer med kameran. Är den inte med så kan de bjuda på sig. Attans djur :) Fast det kanske är lika bra att vänta men bilder. De båda är inne i en fulperiod. Fajans, tuppen har varit lägst ner i hierarkin i deras tidigare bostadsort. Så han är lite tilltufsad i fjäderdräkten. De är båda unga och verkar dessutom rugga sina fjädrar nu. Själv så går jag och väntar på att hon skall börja lägga sina första ägg :) 

Fajans och porslin fick de heta eftersom de är porslinsfärgade, förr kallades färgen millie fleur (som hönsrasen) Mina två sitter i karantän och där får de sitta. De är ett undantag. Jag kommer aldrig mer att köpa in levande fågel till mitt hönseri pga av risken att få in nåt man inte vill ha i sin besättning. Dessa två var en möjlighet, ett tillfälle jag bara inte kunde motstå. Har man bara hönsen som trädgårdshöns och vill ha lite ägg ser jag inga problem med att köpa levande djur. Ska man avla och köper in dyra djur/avelsägg så har jag lärt mig läxan och kommer inte att göra om misstaget.
 
 
I dag är det vet besök igen. Först opererades hunden, efter ett par dar svullnade allt upp till dubbel storlek och drän sattes in. Nu är det drän väck som gäller. Hunden har fortfarande tratt och total boxvila förutom rastning i koppel. 
 
Trevlig fredag på er!
 
*****









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar