söndag 9 februari 2014

Äkta vårkänslor.


Några här hemma som har äkta vårkänslor det är i alla fall hönsen. De hönor som jag har kvar har börjat att lägga ägg och tupparna gör sitt bästa för att imponera på damerna. De kluckas "här finns det mat" och gals för full hals om morgnarna. Sen blir det en trudelutt på eftermiddagen också. Det börjar bli dags att sätta dem i avelsgrupper. Jag får återigen bygga upp det avelsmaterial jag en gång hade efter smittan jag fick in, tungt men nödvändigt. Förmodligen så blir det inga avelsägg till salu i år utan jag kommer att behålla dem och kläcka fram eget material. Kanske kommer det att bli lite kycklingar över, vi får se. 

 

Kan man se mer ut som ett hjärta? En av kännetecknen för en bra dvärg kochin är den söta hjärtprofilen. Skall man avla så skall man avla på bra djur, det har man alltid igen oavsett vilket djurslag man ger sig i lag med. Detta är mitt experiment par. Ett litet spännande projekt jag ser fram emot att se resultatet av. Jag hoppas att formen på tuppen tilltalar hönan så att det blir fina befruktade ägg :))

I kväll så kommer en kopp kaffe och en semla att sitta fint när S kommer hem från skåne. Han är på styrelsemöte och jag roar mig med att städa uteburar inför kommande avelssäsong. Jag var duktig och grovrengjorde dem redan i höstas när jag skulle ställa undan dem så nu är avtorkning det enda jag behöver göra. Jag hoppas 2014 blir ett kanon år med fina pigga djur bäbisar, både kaniner och höns.

De nya familjemedlemmarna Fajans & china, ett riktigt finporslin som vi hämtade igår i Kronoberg är ännu lite för blyga för att fastna ordentligt på foto. De får visa upp sig i bloggen längre fram :)

Trevlig söndag!

***







1 kommentar:

  1. Hönan Agda av Cornelius kunde liksom inte låta bli att tränga sig in i mina tankar nu :)

    SvaraRadera