torsdag 1 mars 2012

Våryra och nyfött.

 I dag har några kaniner fått sitta i uteburarna några timmar medans jag har krattat löv i rabatterna och klippt ner gamla blomställningar från perennerna. Hönsen uppskattade aktiviteten och höll sig i närheten. Kaninerna är spännande och mina lövhögar som jag krattat ihop kan man ju sprätta ut igen... Jag hade ett allvarligt samtal med de rara pullorna. Talade om för dem att nu är det vår så det är dags att börja lägga ägg igen efter vintervilan. Hotade också med att ta in en hönsras till, en med lite mera kött på benen som värper lite större ägg och under längre tid per säsong. Får se om det hjälper.
Hos en av Satinangorakaninerna har det blivit smått. Mer än så här får ni inte se nu för jag vill inte störa henne. Jag har bara kört ner ett finger försiktigt i boet och känt efter så att ingen var död. I boet var det varmt och gott, det blev rörelse direkt när jag stack ner fingret. Hur många minisar det är vet jag inte än, men jag anade färger i både viltröd och svart.

Önskar alla en trevlig kväll, nu ska jag lägga mig på soffan och läsa på om hönsraser. Det finns så många roliga så det är svårt att välja : )

*******************


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar