onsdag 14 mars 2012

Sätter man små får man stora, sätter man stora får man många...

 I dag har jag satt Charlottenlök. Först ska de putsas så att de lättare kan skjuta upp sin stjälk ur löken.

 Ett tips jag fann var att klippa av den bruna döda stjälkstumpen men jag valde att riva av den med fingrarna i stället. Tyckte det var alltför lätt att klippa fel så den nya stjälkämnet skadas.

 Rensat utsäde : )

 Sen var det bara att peta ner de små raringarna i jorden. Ett annat tips var att små Charlottenlökar ger stora lökar och stora ger en massa små. Detta kan man sätta i system. Man sätter små lökar för att få matlök och stora lökar för att få nytt utsäde.

Och så lite återvinning ; ) Några av fönstren som jag fått hade persienner. De tog jag bort och tänkte lägga i högen som ska köras till återvinningcentralen. Men sen kom jag på att om jag vek ett persiennblad dubbelt så fick jag en bra och hållbar odlingspinne. Alltså behåller jag ett gäng såna blad till mina rader med frön och plantor. Tycker det var en fiffig ide : )



Trevlig kväll!


*********************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar