onsdag 28 mars 2012

Äta Kirsskål?

 Ja, vad ska man säga om denna växt? Vackra vita blommor, passar faktiskt bra i en bukett men samtidigt ett satans ogräs i trädgården och ätbart. Faktiskt i klass med spenat, har jag hört... Jag tycker den luktar illa redan när jag sitter och river loss Kirskål från ställen jag inte vill att den ska växa på. Någongång har jag prövat att bita lite i en bit - inte gott alls. Jag har också haft små bitar i sallad - inte gott det heller.

 Så vad gör man då med detta överflöd? Hönsen äter det inte, men kanske det går att lura kaninerna. Mamma kanin tuggade lite men såg inte särskilt intresserad ut. Ett par av kaninungarna åt med välbehag, de andra mera måttligt. Pappa kanin har sin kirskål kvar, han har inte rört det. Slutsaten är då att den inte är helt tillförlitlig som kaninföda : (

 Hm. kanske var det värt ett försök att använda Kirskålen som soppa, göra som jag gör med brännässlor. Då kanske det blir dugligt som människoföda. Alltså plockade jag en liter Kirskål, sköljde och kokade upp vatten. Hällde i kålen och lät den gå tills den blev mjuk. Sen hällde jag bort hälften av vattnet tillsatte buljong och svartpeppar, salt samt en klick smör. Spädde det hela med en skvätt grädde och lite majsena mjöl. Till soppan så var det ju självklart att det skulle vara kokt ägg. Det stora ägget på bilden är från frigående höns, sk köpeägg. Det mindre är från mina höns : )

 Frigående köpeägg har en skittrist gula...

Så det fick bli ägg från mina höns i soppan. Ja och hur smakade det då? Över förväntan faktiskt. Jag blev glatt överaskad. Tror faktiskt att det till och med var godare än nässelsoppa. Så med denna soppa, hembakt bröd till och ekologiska ägg från mina frigående höns så har jag gett mig själv en redig vitamin boost i dag till lunch : ) Men nu är brödet slut så det är dags att baka. Jag tänker kasta mig över min surdeg och pröva igen. Skam den som ger sig!

Kirskålsoppa betyg 3,5 av 5 möjliga ; )


Ha en skön torsdag!

***********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar